Zalfolie voor de ziel

Spirituele producten van Aura Soma

door Rob Nanninga

Aura SomaAura-Soma is een New Age kleurentherapie die zich richt op lichaam, geest en ziel. Door een gekleurde emulsie op de chakra’s te smeren, bevordert men niet alleen de gezondheid, maar ook de persoonlijke ontwikkeling en spirituele groei.

De eerste Aura-Soma producten werden twintig jaar geleden gecreëerd door Vicky Wall. Zij werd in 1918 in Londen geboren en was ‘het zevende kind van een zevende kind’. Daardoor bezat ze (volgens het bijgeloof) paranormale vermogens. Die manifesteerden zich vooral in visioenen en dagdromen. Haar vader was een chassidische jood die veel van kruidengeneeskunde wist. Nadat haar moeder was overleden aan de griep, hertrouwde hij met een Poolse vrouw. Deze stiefmoeder maakte Vicky het leven zo zuur dat ze al op 15- jarige leeftijd het ouderlijk huis ontvluchtte.

Tijdens de oorlogsjaren trok Vicky in bij een bejaarde apotheker en diens dochter, waarmee ze bevriend was geraakt. Ze ging helpen in de ouderwetse apotheek, leerde hoe ze emulsies moest maken en creëerde een voedende huidcrème door op goed geluk wat ingrediënten te mengen. Uit de reacties van enkele klanten concludeerde ze dat haar crème ook een probaat middel was tegen allerlei huidaandoeningen. Volgens de achterflap van haar autobiografie (in 2000 verschenen bij Uitgeverij Schors) was Vicky Wall apotheker, maar dat lijkt wat overdreven.

Na de oorlog volgde ze een opleiding tot voetverzorgster en opende ze een eigen praktijk. Daarnaast bleef ze voor een beperkte klantenkring crèmes en lotions maken. In 1964 ontmoette ze Margaret Cockbain, die osteopathie praktiseerde. De dames voegden enkele jaren later hun praktijken samen en vestigen zich op een kleine boerderij in Buckinghamshire.

In 1973 kreeg Vicky een hartaanval en werd ze aan één oog blind, een gevolg van haar diabetes. Ze werkte nog enkele jaren door, maar moest haar praktijk definitief opgeven toen ze ook met het andere oog weinig meer zag. Pas later besefte ze dat haar lot werd geleid door een hogere macht, die haar voorbereidde op een taak die nog wachtte. Doordat haar normale gezichtsvermogen was beperkt, kwamen haar paranormale en intuïtieve gaven waaronder het zien van aura’s volledig tot ontplooiing. De verborgen verlangens en gevoelens van anderen waren voor haar geen geheim meer. Helaas gold dat niet voor de beleggingsadviseur aan wie ze een groot deel van haar spaargeld kwijtraakte.

Aan het begin van de jaren 1980 kwam Vicky in contact met een groep leden van de mystieke Subudbeweging, die in de buurt bijeenkomsten hield. De Subud Broederschap werd in 1947 op Java gesticht door Muhammad Subuh (1901-1987), die door zijn aanhangers Bapak (vader) werd genoemd. Hij propageerde een nieuwe manier om met het goddelijke in contact te komen en het ware zelf te ontdekken. Tijdens deze spirituele oefening, die latihan wordt genoemd, stellen de deelnemers zich open voor extatische en zuiverende ervaringen, waarbij ze ongeremd spontane bewegingen en geluiden maken. Subud kent weinig dogma’s en de leden hoeven hun oude religie niet op te geven.

Vicky voelde zich goed thuis bij de Subudleden en sloot zich samen met Margaret bij hen aan. Hoewel donaties niet verplicht waren, wilde ze graag iets aan de beweging geven. Ze bood aan wat huidcrème te maken en kreeg hulp van Laura, die een bijzonder mooie aura had. Laura stelde voor om de witte crème een aantrekkelijk kleurtje te geven. Vicky liet haar kiezen uit zeven varianten, die Laura allemaal geschikt vond. De eerste flesjes werden rap verkocht aan leden van de groep. Laura en haar man besloten samen met Vicky een firma te beginnen. Dat sloot aan bij de idealen van Bapak, die zijn volgelingen aanmoedigde eigen ondernemingen te starten.

Kennis uit Atlantis

In augustus 1983 kon Laura een verkoopstand krijgen op het veertiendaagse Subudwereldcongres, dat in Engeland werd gehouden. Vicky moest hard aan het werk om alle crèmes en lotions op tijd klaar te krijgen. Een paar weken voor het congres hoorde ze op een nacht een stem die sprak: ‘Scheid de wateren, mijn kind.’ Zoals in legenden gebruikelijk is, werd dit verzoek driemaal herhaald, tijdens opeenvolgende nachten. Hoewel Vicky niet wist wat het betekende, kon ze de stem niet langer negeren. Ze stond op en ging naar het kamertje waar ze haar cosmetica-ingrediënten bewaarde. Daar werd ze naar eigen zeggen door onzichtbare handen geleid.

Zonder dat ze wist wat ze deed, creëerde ze de eerste ‘balansflesjes’. De inhoud bestond uit een laag gekleurd water met daar bovenop een laag olie in een andere fraaie kleur. Wanneer het flesje werd geschud, ontstond er een tijdelijke emulsie die op de huid kon worden aangebracht. Vicky dacht dat het een soort schoonheidsolie was. Ze voelde een sterke aandrang om nog meer kleurencombinaties samen te stellen. Voor het Subudcongres maakte ze een partij van 140 flesjes. Hoewel de inhoud een beetje troebel was, omdat ze het productieproces nog niet helemaal onder de knie had, werden alle flesjes verkocht.

Veel vrouwen voelden zich aangetrokken tot Vicky’s kleurrijke ‘juwelen’. Als Subudleden waren ze gewend om af te gaan op hun intuïties, zodat niemand vroeg wat de verschillende kleuren te betekenen hadden. De eerste klanten bleken recentelijk last te hebben gehad van een depressie of emotionele crisis. Daaruit concludeerde Vicky dat de ‘trillingen’ die in de flesjes zaten, blijkbaar aansloten bij hun psychische behoeften. Ze stelde ook vast dat veel klanten een kleur kozen die overeenkwam met hun ‘ware aura’. De bijzondere kwaliteiten van het product werden geleidelijk duidelijk toen enthousiaste klanten terugkwamen om te vertellen welke heilzame effecten ze hadden ervaren.

Vicky Wall
Vicky Wall

Vicky bezocht met haar stand diverse alternatieve beurzen in binnen- en buitenland. Vooral de Body, Mind and Spirit-beurzen spraken haar aan. Daar ontmoette ze veel zielen die in het oude Atlantis hadden geleefd en die ze aan hun aura’s herkende. Ze geloofde dat haar flesjes waren gebaseerd op eeuwenoude kennis, die ze zich op de een of andere manier weer was gaan herinneren. Het was geen nieuw product, maar een herontdekking. Op de Alternative Medicine Exhibition werden haar voor eerst vragen gesteld over de achterliggende theorie. Hoewel ze daar nog weinig over had nagedacht, rolden de antwoorden spontaan uit haar mond. Die zaten blijkbaar al in haar onderbewustzijn, waarbij haar theosofische kennis goed van pas kwam.

In aanvulling op de balansflesjes ontwikkelde Vicky zogenoemde pomanders. In de middeleeuwen waren dat metalen houders met luchtgaatjes waarin geparfumeerde olie zat. Men geloofde dat de geuren een heilzame werking hadden. Pomanders werden onder meer gebruikt als middel tegen de pest. Vicky’s pomanders waren aromatisch geurende alcoholoplossingen die 49 kruiden bevatten, in verschillende verhoudingen. Uiteraard kreeg elke pomander een eigen kleur. Ze waren bedoeld om de aura te reinigen en in evenwicht te brengen. Bovendien konden ze slechte vibraties afweren en energieverlies voorkomen. Gebruikers moesten hun handpalmen met enkele druppels bevochtigen en een reeks voorgeschreven bewegingen maken om de pomander in hun aura aan te brengen.

Vervagende kleuren

Tijdens een van haar meditaties ontving Vicky een passende naam voor haar producten: aura-soma. Ze vertaalde dat als ‘licht dat wordt gemanifesteerd in belichaamde energie’. In 1984 kwam ze op een beurs in contact met Mike Booth en zijn vrouw Claudia. Mike was destijds actief als mandalaschilder, pottenbakker, meditatieleraar en genezer. Hij nodigde haar uit om bij hem thuis een seminar te geven. Dit was het begin van een vruchtbare samenwerking. Vicky had weliswaar charisma en overtuigingskracht, maar haar verhalen waren nog wat onsamenhangend en ze had geen goede bedrijfsleider. Mike besloot fulltime voor haar te gaan werken. Hij bouwde haar ideeën uit tot een ordelijk systeem, hielp mee om nieuwe flesjes te ontwikkelen, zette een productielijn op en begon cursussen te geven. Vicky beschouwde hem als haar spirituele zoon.

Toen Vicky Wall in 1991 stierf, zette Mike haar werk voort. Ook hij was nu in staat om met hulp van boven nieuwe balansoliën te creëren. Er zijn inmiddels 104 kleurencombinaties verkrijgbaar. Omdat de naam ‘Balance’ al in handen was van een concurrent, zijn ze omgedoopt tot ‘Equilibirium’ flessen. Naar men zegt bevatten ze naast etherische oliën ook kruidenextracten, kristalenergieën en een drupje water uit een heilige bron in Glastonbury. De flesjes hebben inspirerende namen zoals Vredesflesje, Sterrenkind, Vleugels van genezing, de Dolfijn, Saint Germain en Aartsengel Metatron. Aan elk flesje worden diverse heilzame effecten toegeschreven, zowel op lichamelijk als op psychologisch en spiritueel terrein. Zo kan het geel/violette ‘Egyptisch flesje’ onder meer multiple sclerose, angststoornissen en karmische blokkades ‘sterk verminderen’. Er is niets te bedenken waar Aura Soma geen oplossing voor biedt.

Enkele jaren geleden ontstond er wat onrust toen trouwe gebruikers constateerden dat de kleuren afwijkingen vertoonden en geleidelijk veranderden. Men klaagde ook over troebele vlekken en kristalvorming. Mike Booth erkende dat de kleuren wat instabiel waren geworden, maar dat was volgens hem onvermijdelijk omdat ze veranderingen in omstandigheden en in het menselijk bewustzijn weerspiegelen. Hij wees in dit verband met name op de oorlog in Kosovo en op zijn financiële problemen met de bank. Mike stelde de gebruikers gerust door te memoreren dat Vicky al had voorspeld dat de flesjes zich zouden aanpassen bij onze behoeften. ‘We either believe this or not’, aldus Booth.

De kleurveranderingen hadden ook te maken met de ingrediënten. Men streefde naar een zo natuurlijk mogelijk product en experimenteerde met kleurstoffen die door een Japanse firma uit planten waren verkregen. Hierdoor konden de flesjes naar verluidt nog hogere vibraties bevatten. Een nadeel was dat ze op kamertemperatuur moesten worden bewaard en dat sommige kleuren vervaagden als ze aan het licht werden blootgesteld.

Vanaf 2000 liet Mike Booth het zakelijk management van Auro-Soma Products over aan professionals. Hij geeft nu voornamelijk workshops en is directeur van de Art & Science International Academy of Colour Technologies (ASIACT), het Aura-Soma opleidingsinstituut. Science komt er voorlopig nog niet aan te pas. Op de website van ASIACT staat sinds een paar jaar wel een link naar ‘research papers’, maar die levert slechts een foutmelding op.

Belletjes

Wie de producten wil verkopen en consulten wil geven, moet voor ruim 1000 euro twee zesdaagse cursussen volgen, die ook in Nederland regelmatig plaatsvinden. Daarna kan men bij ASIACT een Praktijkcertificaat aanvragen. Dit certificaat kan jaarlijks worden verlengd als men de vereiste bijscholing blijft volgen. De meeste cursisten openen echter geen praktijk, maar passen de verkregen kennis op zichzelf of in huiselijke kring toe. De website van de Nederlandse afdeling van Aura-Soma biedt een lijst van 49 ervaren therapeuten (waaronder geen enkele man).

In de tweede cursus gaat het niet alleen over kleuren. Ook astrologie, numerologie, homeopathie, ayurveda, yoga en boeddhisme komen aan de orde, omdat die er allemaal mee te maken hebben. Wie nog meer kennis wil opdoen, kan de gevorderdencursus volgen (niveau 3). Daarin wordt veel tijd besteed aan de samenhang tussen de Kabbala, de Tarot en de Equilibrium-flessen. Als afsluiting kan men een diplomawerkstuk van 10.000 woorden inleveren, aangevuld met 60 praktijkverslagen en 36 uur communicatietraining of studie van de anatomie. Dit geeft recht op de titel Aura-Soma Practitioner en biedt toegang tot de docentenopleiding. Volgens de ASIACT zijn er al ruim 350 docenten actief in 30 landen.

Een Aura-Soma therapeut dient bij voorkeur te beschikken over een complete set flesjes. Daaruit kiest de cliënt intuïtief vier flesjes die haar het meest aantrekken. Het eerstgekozen flesje vertegenwoordigt haar innerlijk potentieel, haar ziel, haar ware zelf en haar opdracht in het leven. Het tweede flesje toont het ontwikkelingsproces en de problemen die nog overwonnen moeten worden. Het derde flesje heeft betrekking op de huidige situatie en het vierde op toekomstige mogelijkheden. Blijkbaar wordt de spontane keuze van de cliënt door ijzeren wetten geleid, want anders zou deze volgorde niet altijd kloppen.

De therapeut legt uit wat de gekozen flesjes te betekenen hebben. Men kan desgewenst nog meer informatie verkrijgen door de cliënt een flesje te laten schudden, zodat de trillingen van haar elektromagnetische energieveld in de olie binnendringen. De belletjes, bogen en strepen die dan in de vloeistof verschijnen, kunnen allerlei dingen duidelijk maken. Zo duiden grote bellen op onrust, terwijl er bij stress maar weinig belletjes te zien zijn. De therapeut adviseert welk flesje als eerste gebruikt kan worden om lichaam, geest en ziel in balans te brengen. Dat is meestal het tweede flesje.

De emulsie moet tweemaal daags dunnetjes worden aangebracht in een band rondom het lichaam, ter hoogte van de chakra die met het betreffende flesje correspondeert. Van tevoren moet de geopende fles op borsthoogte krachtig worden geschud met de linkerhand, waarbij de opening met de middelvinger wordt afgedekt. Een optimale werking kan alleen worden verkregen wanneer men zich openstelt voor de energieën. De positieve invloed is ook al merkbaar wanneer je langdurig naar een flesje kijkt.

Vlinderwezens

Het productassortiment van Aura-Soma beperkt zich niet tot Equilibriumoliën en Pomanders. Men levert onder meer ook Master-Quintessences, Colour Essences, Sea Essences, Butterfly Essences en Aartsengelen Verstuivers. Het creatieve brein achter deze overvloed aan helende vibraties is de gitarist en voormalige fotograaf Erik Pelham. Hij staat aan het hoofd van het Aura-Soma Laboratory Team en werkt nauw samen met engelen, deva’s en andere bovennatuurlijke wezens.

Erik heeft geen last van valse bescheidenheid of natuurkundige kennis. Zo beweert hij dat het hem is gelukt om de hoogst mogelijke kleurenfrequenties in flesjes te stoppen. ‘This Quantum Leap presents an unprecedented paradigm shift in consciousness!’ Kleuren zijn volgens Erik vergelijkbaar met de noten van een octaaf. Met onze ogen zien we slechts het grofstoffelijke laagste niveau. Daarboven bevinden zich echter nog acht hogere octaven. De hoogste en zuiverste trillingsfrequenties zijn te vinden in de 28 Vlinder Essences, die in flesjes van 10 milliliter voor 11 euro per stuk worden verkocht. De onzichtbare energieën zijn in gekleurd water opgelost en gestabiliseerd met brandy. Ze worden gratis aan de firma Aura-Soma geleverd door zogenoemde Vlinderwezens. Deze bevinden zich op het elfde Solaire Vlak, dicht bij de Bron van alle kleuren.

Eigenlijk zijn we allemaal lichtwezens uit hogere sferen. De Vlinder Essences werken louter op het niveau van onze ziel. Ze helpen ons om te transformeren naar onze ware staat van Zijn. Het zijn ‘precise healing tools’. Volgens Erik is het een wetenschap omdat het effect van een bepaalde kleurenenergie precies kan worden voorspeld. Daarvoor hoefde hij geen onderzoek te doen, want hij verkreeg zijn wetenschappelijke kennis rechtstreeks van de hogere wezens. Via zijn pendel onderhoudt hij goede contacten met hen. Bij elke Vlinder Essence hoort een korte beschrijving van de werking, die veelbelovend is. Zo brengt de lichtgele kleur van Kimi Pinirion ons in verbinding met de vreugdevolle energie van engelen en het verhoogt onze artistieke gaven. Het rozerood van Timi Mokariron biedt een sterke verbinding met de Moeder Aarde Energie en stimuleert het liefdesspel. Etcetera.

De Zee Essences zijn vooral geschikt voor het helen en harmoniseren van onze relaties. Zo kan de aquamarijnkleurige Sea Cucumber een verstoorde vriendschap weer een nieuwe kans geven. De turkooise Sea Tulip zuivert giftige emoties en is ook zeer geschikt bij vredesonderhandelingen, terwijl de olijfgroene Spiney Lobster sociale angsten oplost. De vloeistof kan zowel intern als extern (bijvoorbeeld op het Derde Oog) worden gebruikt. De aanbevolen dosering is 16 druppels per dag. Er hoeven geen zeedieren te worden gevangen om de producten te vervaardigen. De energieën komen rechtstreeks van de Deva’s die ermee in verbinding staan. Deze Deva’s zijn een soort natuurgeesten uit de etherische wereld, die kosmische energieën doorgeven aan allerlei zeewezens (niet aan vissen), en sinds kort ook aan de bottelarij van Aura-Soma. De eerste Deva die haar medewerking toezegde, was de Gassamer Parasol, waarmee Erik in contact kwam via een foto in de National Geographic.

De Zee Essences reflecteren de onbewuste schaduw in onszelf en we moeten er allemaal mee leren werken, ook als we al dicht bij het licht zijn. Om alles goed te begrijpen zijn aanvullende cursussen nodig. Erik Pelham benadrukt dat hij voorlopig de enige is die les mag geven over de Sea & Butterfly Essences. Deze Essences zijn een Goddelijke Gift waarvoor we respect moeten tonen door het proces van voortschrijdende openbaring te accepteren. De ideeën van de Amerikaanse theosofe Alice Bailey (1880-1949) waren vermoedelijk een belangrijke bron van inspiratie. Pas wanneer Erik alles op een rijtje heeft en zijn boek is verschenen, kunnen er andere docenten worden opgeleid.

Aura-Soma is goed afgestemd op de wensen van de moderne New Age-consument. Het ruime assortiment aan magische producten biedt alles wat je voor je healing en geestelijke ontwikkeling nodig mocht hebben. Zonder al te veel moeite kun je bijzondere ervaringen opdoen, hulp ontvangen van bovennatuurlijke wezens en spirituele idealen verwezenlijken. Zo is de aartsengel Gabriël, die in het verleden de geboorte van Jezus aankondigde en aan Mohammed verscheen, dank zij Aura-Soma voor iedereen beschikbaar. Zijn heilige energie zit nu gewoon in een spuitbus en da’s verrekte handig! De producten mogen naar eigen inzicht en intuïtie worden aanwend. Ze kunnen goede diensten bewijzen bij allerlei andere occulte of spirituele praktijken. Je kunt bijvoorbeeld snel een heilige ruimte creëren door er even wat engelenenergie in te spuiten. Met dit hulpmiddel verloopt je meditatie, je lezing of je consult veel beter.

De gebruikers moeten bereid zijn om te geloven dat de bovennatuurlijke wezens zich laten exploiteren door handige zakenlui, maar daar schijnen ze weinig moeite mee te hebben. Iedereen ziet tegenwoordig de voordelen van goede marketing, dus dat zal ook wel voor de engelen en deva’s gelden.

Uit: Skepter 17.2 (2004)

Vond u dit artikel interessant? Overweeg dan eens om Skepsis te steunen door donateur te worden of een abonnement op Skepter te nemen.

Steun Skepsis

Rob Nanninga was hoofdredacteur van Skepter van 2002 tot 2014