Lees ook het recentere (2011) en uitgebreidere artikel: Valse vliegtuigsporen – Contrails, chemtrails en complotten
“We worden besproeid!”
door Rob Nanninga – Skepter 17.3 (2004)
‘Je vergist je absoluut niet als je het met eigen ogen aanschouwt’, meent Paul Harmans, webmaster van ufowijzer.nl. Hij reed ‘s morgens over de A28 richting Zwolle toen het hem opviel dat de ‘laaghangende sluierbewolking’ bestond uit evenwijdige vliegtuigsporen die breed waren uitgewaaierd. Hij zag ook een vliegtuig dat deze sporen met een dikke streep doorkruiste. Toen hij later in een file stond, had Harmans wat meer gelegenheid om naar boven te kijken en zag hij dat het vliegtuig al drie strepen had getrokken, zodat er een soort rooster was ontstaan. Hij wist het nu zeker: ‘daar recht boven mij was een of andere maniak duidelijk bezig met het verspreiden van een stof die een onbekende bedoeling had … Het was overduidelijk dat er een vliegtuig bezig was met het sproeien van een nevel boven de zeer drukke A28’.
Als Paul Harmans zelf op deze gedachte was gekomen, dan hadden we hem misschien kunnen adviseren een psychiater te bezoeken. Maar dat is niet nodig, want er zijn duizenden die zijn overtuiging delen. Het fenomeen staat bekend als chemtrails en er wordt op talloze websites voor gewaarschuwd. Het Soeverein Onafhankelijk Persbureau Nederland (SOPN) in het Groningse Winsum weet te vertellen dat we te maken hebben met ‘een complot op het hoogste niveau’. Onder leiding van Anton Teuben (54), die eerder een aantal modezaken bezat, zet het SOPN zich in ‘om de mensheid te redden’. (Zie www.niburu.nl en www.sopn.nl)
Zelfs in Winsum ben je niet meer veilig. Er wordt daar regelmatig gesproeid. Gelukkig heeft de cloudbuster die het SOPN aanschafte, enige verlichting kunnen brengen. Men heeft alle kamerleden al over de kwestie geïnformeerd en stuurde vorig jaar een open brief aan minster-president Balkenende: ‘Aangezien het sproeien veelal gebeurt met Amerikaanse tankvliegtuigen, onder andere vanaf de basis Mildenhall, hopen wij dat u als Minister President ook de verantwoording neemt om dit aan te kaarten bij President Bush.’ De premier liet echter niets van zich horen. Op 26 juni 2004 had het SOPN er genoeg van en eiste zijn aftreden. Ook werden er gesprekken gevoerd met een advocatenkantoor ‘om te kijken of er juridische stappen ondernomen kunnen worden tegen onze corrupte overheid’.
De chemtrails wijken naar men zegt duidelijk af van de condensstrepen die gewone vliegtuigen achterlaten, de zogenoemde contrails. Ze blijven veel langer hangen en bestrijken een groter gebied. Men is het er echter niet over eens waarvoor ze bedoeld zijn. Het zou een manier kunnen zijn om het broeikaseffect tegen te gaan. Maar dat lijkt niet veel te helpen. De meesten nemen aan dat de chemtrails tegen de bevolking zijn gericht. Dit idee werd vanaf 1999 uitgedragen door William Thomas, een Canadese journalist en verkoper van voedingssupplementen, die er inmiddels ook een boek over heeft geschreven. Hij beweerde onder meer van de BBC te hebben gehoord dat er in Engeland in twee weken tijd 6.000 mensen waren overleden met ademhalingsproblemen die te wijten waren aan chemtrails. Tientallen soorten gezondheidsklachten hadden er volgens hem eveneens mee te maken.
Misschien worden chemtrails ingezet om mensen met een zwakke gezondheid te elimineren. Of wil men alleen de ziektekosten laten stijgen? Nee, zeggen anderen, het is een biologisch wapen waarmee ze ons DNA zodanig willen manipuleren dat wij geen bedreiging meer vormen voor hun macht. Het is een middel waarmee ze ons eronder willen houden.
Meteorologen zien daarentegen niks verdachts in de lucht: zij weten dat contrails zich kunnen uitbreiden en dat ze wel twee dagen kunnen blijven bestaan. Een vliegtuigmotor produceert veel waterdamp, die op 10 km hoogte vrijwel meteen in ijskristallen verandert. Daarnaast wordt ook CO2 uitgestoten, wat minder plezierig is. De kristallen verdampen weer snel wanneer de lucht droog is of wanneer ze in een warmere luchtlaag afdalen. Maar bij een hoge luchtvochtigheid en speciaal wanneer er een weersomslag op til is, blijven ze hangen en kunnen ze uitgroeien tot een cirrusachtige bewolking, die vooral bestaat uit water dat al in de atmosfeer aanwezig was. Evenwijdige banen ontstaan wanneer meerdere vliegtuigen door dezelfde luchtcorridor passeren, waarbij de strepen soms door de wind afdrijven. Banen die elkaar kruisen, bevinden zich in werkelijkheid niet op dezelfde hoogte.
Als men de bevolking van Winsum en andere wereldsteden wil besproeien, waarom doet men dat dan op zo grote hoogte dat het gif waarschijnlijk pas honderden kilometers verderop gehavend en sterk verdund neerkomt? En wat hebben die wolken ermee te maken? Het lijkt ook onmogelijk om zo’n omvangrijk complot zo goed geheim te houden. Heel veel mensen, met verschillende taken en belangen, zouden er wat vanaf moeten weten, zonder uit de school te klappen. Zulke argumenten (desinformatie) kunnen de chemtrail-believers echter niet meer op andere gedachten brengen, want ze zien met eigen ogen dat het boven hun hoofd niet pluis is.
Noot
Zie ook het lange artikel van Dirk Koppenaal uit Skepter 24.2 (2011): Valse vliegtuigsporen – Contrails, chemtrails en complotten