In dit nummer een fraai portret, zowel letterlijk als figuurlijk van Balthasar Bekker (hier rechts zijn met kunstmatige intelligentie gegenereerd portret), die in de 17e eeuw de strijd met bijgeloof aanging. Ook historisch, maar dan vooral gevuld met pseudogeschiedenis, is het artikel van Wilmar Taal over de tempeliers die in Amerika zouden zijn geweest.
Meer geschiedenis in het interview dat Aliëtte Jonkers had met de Fake History Hunter, die je op Twitter op de vingers tikt als je met historische onwaarheden aan komt zetten.
Uiteraard een verslag van het succesvol verlopen Skepsiscongres. Meer foto’s van de dag zijn op de website te vinden en bij het interview met Anthony Magnabosco uit de vorige Skepter zijn ook de video’s van zijn workshop op het congres terug te kijken.
Ton Derksen betoogt in zijn nieuwe boek dat de Hoge Raad bij herzieningsverzoeken vooral bezig lijkt het systeem overeind te houden en de belangen van het individu regelmatig uit het oog verliest. En Vittorio Busato komt met de recentste ontwikkelingen in het dossier Ingeborg Bosch.
Maar er staat nog veel meer in deze Skepter, waaronder een aantal boekbesprekingen en weer een skeptische fotostrip van Ype en Ionica!
De complete inhoudsopgave kunt u vinden door op de cover van het nieuwe nummer te klikken.
Aanmelden als abonnee of donateur kan via deze link. Nieuwe donateurs ontvangen ook de USB-stick met jaargang 1 t/m 33 (1988-2020) van Skepter in digitaal formaat (inmiddels ook als digitale download te koop voor niet-donateurs).
Zonder abonnement kunt u dit nummer toch in handen krijgen door het als los nummer te bestellen voor 7 euro en sinds kort kunt u losse nummers van Skepter ook als digitale versie (pdf) kopen (4 euro).
betreft skepter 2021 nummer 4, p5. onttovering en bijgeloof met prominent het geloof in kunstmatige intelligentie.
Bij de schaarste aan natuurlijke intelligentie worden de lezers van skepter geconfronteerd met het geloof in kwakzalvers en marktkooplieden die simpele software in verband brengen met intelligentie.
Wat is de voortgang in het bestrijden van bijgeloof sinds 1679 ?
Een oplettende redactie had de term kunnen vervangen door “algoritmisch of computer ondersteunde beeldbewerking “.
Uw opmerking slaat op het bijschrift bij het portret van Balthasar Bekker. De wijze waarop Bas Uterwijk dit beeld heeft gecreëerd is niet een eenvoudige beeldbewerking, maar is in de basis een door een neuraal netwerk gecreëerd portret op basis van het beschikbare beeldmateriaal (de gravures) van Bekker en kennis van hoe gezichten er uit kunnen zien (en daarna uitgebreide nabewerking waarbij Uterwijk uiteraard zijn expertise als fotograaf heeft ingezet). Dit soort geavanceerde algoritmes duiden we nu eenmaal aan met de term ‘kunstmatige intelligentie’. Meer van dergelijke portretten van Uterwijk treft u aan op zijn website.