Wie herinnert ze zich nog, die Power Balance armbandjes met hun ingestraalde hologrammen? Ze werden behalve met nepnatuurkunde aangeprezen door bekende sporters en behulp van oersimpele trucs die sportlieden toch zouden moeten begrijpen. Ze werden al snel ontmaskerd. In Australië moeten de verkopers nu aan teleurgestelde kopers hun geld teruggeven.
In Nederland verscheen op de website van de VtdK al op 6 juni 2010 een kritisch artikel, en de hype barstte pas goed los toen Wesley Sneijder en Yolanthe Cabau van Kasbergen (zie afbeelding, met dank aan Mallemoeder) enkele leden het Nederlands elftal overhaalden om aan dit bijgeloof mee te doen en Een Vandaag er een kritiekloze reportage aan wijdde vlak voor de wedstrijd tegen Urugay. Op 6 september 2010 oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) dat de reclame voor dit prul (productiekosten 1 euro, verkoop circa 40 euro) over de schreef ging. Op 13 september 2010 ondermijnde Tros Radar de geloofwaardigheid tamelijk afdoende met een rapport van bewegingswetenschappers van een heuse universiteit.
Nu hebben de Australian Competition and Consumer Commissions (ACCC) de firma Power Balance Australia een flinke tik op de vingers uitgedeeld. Power Balance Australia heeft de Trade Practices Act 1974 overtreden, speciaal waar die wet over misleidend en bedrieglijk gedrag spreekt. Ze moeten hun advertenties aanpassen en zorgen dat in het vervolg elke claim die ze uiten door een onafhankelijke instantie dubbelblind getoetst wordt. Er komt een advertentie waarin ze hun excuses aanbieden. Het belangrijkste is echter dat elke koper zijn geld terug kan krijgen. Ik vraag me af in hoeverre de actieve Australische skeptici hierbij een rol gespeeld hebben. Zij verspreidden al lang geleden YouTube-filmpjes waarop een geblindeerde test van die armbandjes te zien was.
In Nederland is er de wet op de Oneerlijke Handelspraktijken (OHP). De wetstekst kan men downloaden op de site van de Consumentenautoriteit (CA). De CA is bevoegd boetes uit te delen, maar er moet heel wat gebeuren voor misleidende reclame voor gezondheidsproducten tot actie van de CA leidt. Eerst moet de RCC een oordeel over de reclame uitspreken, en pas als de adverteerder veroordeeld is en bovendien de reclame weigert aan te passen kan de CA in actie komen. Maar de CA heeft maar een beperkte capaciteit en moet dus prioriteiten stellen zoals dat heet. Er zijn hoge boetes mogelijk, maar ‘betaalt u alle gedupeerden maar terug’ staat niet opgesomd bij de sancties. In de wet OHP zegt (Bw 6) art. 193j, lid 2 dat de handelaar ‘aansprakelijk is voor ontstane schade’, maar ik denk dat restitutie in feite neerkomt op ontbinding van een koopovereenkomst. En daar zegt de wet OHP niets over.
In de VS is het hetzelfde liedje, klaagt ‘Swift’ op de site van Randi. De bedriegers hebben vrij spel en tegen de tijd dat de autoriteiten kunnen of willen ingrijpen hebben ze de buit al binnen.
Naschrift 11 januari 2011
Zie ook het blogartikel op Kloptdatwel: Blijft Power Balance onzin verkopen?
In Italië en Andalusië worden ook al boetes opgelegd. Door de Nederlandse CA hoeft dus echt geen hoogstandje te worden geleverd om de ook ruim buiten Nederland geldende wet ONP hier navenant toe te passen.
En daarom mag worden beseft dat de via de RCC en KAG/KOAG geprezen zelfreguleringen tegenover internetreclame en -verkoop alleen machteloos staan als dat wordt gewenst.
http://ikhamo.oswshop10.nl/shop//
http://www.consumentenautoriteit.nl/Actueel/Nieuwsberichten/Nieuwsbericht_15_oktober_2008_Oneerlijke_handelspraktijken_vanaf_nu_verboden
http://www.koagkag.nl/content/index.php?option=com_content&task=view&id=187&Itemid=236
Hier de uitspraak van de ACCC gedtaeerd 22 december 2010 zelf:
http://www.accc.gov.au/content/index.phtml/itemId/964065
citaat:
Power Balance Australia Pty Ltd (Power Balance) claimed that their wristbands and pendants improve balance, strength and flexibility and work positively with the body’s natural engergy field. It also marketed its products with the slogan “Performance Technology”. These claims made by Power Balance were not supported by any credible scientific evidence and therefore Power Balance has admitted that it has engaged in misleading and deceptive conduct in breach of s. 52 of the Trade Practices Act 1974.
To address the ACCC’s concerns, Power Balance has undertaken that it will:
* not make any claims about its products that are not supported by a written report from an independent testing body that meets certain standards;
* offer a refund to consumers who feel they have been misled;
* publish corrective advertising to prevent consumers from being misled in the future;
* amend the Australian website to remove any misleading representations;
* remove the words ‘performance technology’ from the brand itself; and
* implement a compliance program.
En voor alle duidelijkheid: het gaat om de Australische afdeling van Power Balance. Het moederbedrijf zetelt in de VS, om precies te zijn in Californië, Orange County. Voor een juichend krantenartikel over dit bedrijf zie:
http://www.ocregister.com/articles/-253109–.html?pic=1